Bacheloroppgave 2017
Studium: IT-støttet bedriftsutvikling

 

Tittel - norsk:
 Hvordan påvirker gjennomføringsevnen håndteringen av workarounds i IT-prosjekter?
Tittel
- engelsk:
 
How do the organization’s ability to accomplish affects the handling of workarounds in IT-projects?

Oppgave nr.: 25

Oppgavestiller: Intern oppdragsgiver, NTNU, Jostein Engesmo

 

Kontaktperson:Jostein Engesmo

 

Telefon:99119939

E-postadresse:jostein.engesmo@ntnu.no

 

Postadresse:

Studenter:Daniel Lorentzen og Geir Bjørkli Bryne

Veileder ved NTNU:Jostein Engesmo

 

Sammendrag:

Oppgaven med utgangspunkt i endringsledelse tar for seg hvordan gjennomføringsevnen kan optimeres i en organisasjon når workarounds oppstår. Tok for seg en produksjonsbedrift i Sør-Trøndelag, for å finne ut om deres erfaring med workarounds i IT-prosjekter.

 

Problemstillingen som ble valgt var:
«
Hvordan påvirker gjennomføringsevnen håndteringen av workarounds i IT-prosjekter?

 

Spørsmål som dermed trengte svar var om de hadde hatt workarounds og eventuelt hvordan de hadde håndtert workarounds i IT-prosjekter. Ville også vite om de hadde god gjennomføringsevne og om det var en kultur for workarounds i organisasjonen. En kvalitativ metode ble brukt for å få svar på disse spørsmålene med to dybde intervju av to IT-ansvarlige i bedriften, og ett dybde intervju av en vanlig arbeider.

 

 

  


Abstract in English:

The project that is based on the theories around change management studies how the ability to accomplishment can be optimized in an organization when workarounds occurs. A production company in Sør-Trøndelag approached at to find out about their experience with workarounds in IT-projects.

 

The problem statement that was chosen was:
“How do the organization’s ability to accomplish affects the handling of workarounds in IT-projects?

 

Question that needed answers were whether they had workarounds, and possibly how they handled workarounds in IT-projects. Would also like to know whether they had good ability to accomplishment and if there was a culture for workarounds in the organization. A qualitative method was used to answer these questions with two in-depth interviews of two IT-managers in the organization, and on in-depth interview of an ordinary worker.

 

 

Hovedregelen er at studentoppgaver skal være offentlige. I særlige tilfeller kan partene bli enig om at hele eller deler av oppgaven skal være undergitt utsatt offentliggjøring i maksimalt 3 år,  dvs. ikke tilgjengelig for andre enn student og bedrift i denne perioden.

Oppgaven skal være undergitt utsatt offentliggjøring i 

 

ett år  

 

to år  

 

tre år

 

   

(sett kryss bak antall år hvis dette punktet er aktuelt)

 

Behovet for utsatt offentliggjøring er begrunnet ut fra følgende: