Bacheloroppgave 2017
Studium: IT-støttet bedriftsutvikling
Tittel - norsk: |
Oppgave nr.: 25 |
|
Oppgavestiller: Intern oppdragsgiver, NTNU, Jostein Engesmo |
||
|
Kontaktperson:Jostein Engesmo |
|
|
Telefon:99119939 |
E-postadresse:jostein.engesmo@ntnu.no |
|
Postadresse: |
|
Studenter:Daniel Lorentzen og Geir Bjørkli Bryne |
||
Veileder ved NTNU:Jostein Engesmo |
||
|
||
Sammendrag: Oppgaven med utgangspunkt i endringsledelse tar for seg hvordan gjennomføringsevnen
kan optimeres i en organisasjon når workarounds
oppstår. Tok for seg en produksjonsbedrift i Sør-Trøndelag, for å finne ut om
deres erfaring med workarounds i IT-prosjekter. Problemstillingen som ble valgt var: Spørsmål som dermed trengte svar var om de hadde hatt workarounds og eventuelt hvordan de hadde håndtert workarounds i IT-prosjekter. Ville også vite om de hadde
god gjennomføringsevne og om det var en kultur for workarounds
i organisasjonen. En kvalitativ metode ble brukt for å få svar på disse
spørsmålene med to dybde intervju av to IT-ansvarlige i bedriften, og ett
dybde intervju av en vanlig arbeider.
The project that is based on the theories
around change management studies how the ability to accomplishment can be optimized in an organization when workarounds
occurs. A production company in Sør-Trøndelag
approached at to find out about their experience with workarounds in
IT-projects. The problem statement that was chosen was: Question that needed answers were whether
they had workarounds, and possibly how they handled workarounds in
IT-projects. Would also like to know whether they had good ability to
accomplishment and if there was a culture for workarounds in the
organization. A qualitative method was used to answer
these questions with two in-depth interviews of two IT-managers in the
organization, and on in-depth interview of an ordinary worker. |
Hovedregelen er at studentoppgaver skal være offentlige. I særlige tilfeller kan partene bli enig om at hele eller deler av oppgaven skal være undergitt utsatt offentliggjøring i maksimalt 3 år, dvs. ikke tilgjengelig for andre enn student og bedrift i denne perioden.
Oppgaven skal være undergitt utsatt offentliggjøring i
ett år |
|
to år |
|
tre år |
|
(sett kryss bak antall år hvis dette punktet er aktuelt)
Behovet for utsatt offentliggjøring er begrunnet ut fra følgende:
|